Kuala Lumpur, Lombok, Gili-T - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Keesinindonesie - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur, Lombok, Gili-T - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Keesinindonesie - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur, Lombok, Gili-T

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg

10 November 2016 | Indonesië, Batavia

Hoi allemaal,

Greetings from sunny Jakarta! (dit staat boven elke mail van Binus university) we zijn in week zeven beland van mijn avontuur in Indonesië. Tijdens de introductie in september werd ons verteld dat wanneer je kennis maakt met een ander cultuur er vier fases zijn die je doorloopt. Honeymoon, rejection, acceptation en de vierde ben ik vergeten maar ik gok iets van ‘je wilt niet meer naar huis’ haha. Toen ik van deze vier fases hoorde moest ik lachen en geloofde ik het niet echt, blijkbaar zat ik dus in de honeymoon fase want je vindt alles leuk en spannend. Na drie weken merkte ik toch wel wat rejection, de stad is vol, het stinkt en het is constant 30 graden. Om even afstand te nemen ben ik een lang weekend naar Kuala Lumpur geweest, de hoofdstad van Malaysia. Samen met drie Franstalige studenten boekten we via Airbenb een appartement in het luxe resort Regalia Residence voor tien euro per nacht, echt top! Op de 37e verdieping van het gebouw was een rooftop swimmingpool met een geweldig uitzicht over de stad met als uitblinker het symbool van KL, de Petronas Towers. De stad is schoon, er zijn normale stoepen en er is goed georganiseerd openbaar vervoer, wat een verschil met Jakarta! Op de eerste dag zijn we naar de Batu Gaves geweest. Om bij de grotten te komen moet je eerst een trap op van zo’n tweehonderd treden die vol zit met apen en vogels, erg grappig om te zien. Daarna gingen we met een gids de grot in. Hij vertelde over de vleermuizen en de poep beneden, net op dat moment ontving ik wat uitwerpselen op mijn schouder, bah! De hele groep scheen met zijn zaklamp in mijn gezicht en moest lachen haha. De gids liet ons allerlei bijzondere gesteenten en insecten zien, erg interessant.

De volgende dagen zijn we naar het centrum, Chinatown en de Petronas Towers geweest. Halverwege de torens, op de 41e verdieping, bevind zich een verbindingsbrug waar je aan beide kanten uitzicht hebt op het centrum van de stad. Daarna zoefden we in dertig seconden naar 370 meter, de 86e verdieping. Hier heb je pas echt een geweldig uitzicht waar je de omtrek van de stad en de bergen rondom de stad goed kon zien!

In Jakarta is het de afgelopen weken rumoerig. Gouverneur Ahok van Jakarta is de eerste christelijke gouverneur en hij is niet populair onder de Islamitische partijen. Ahok probeert corruptie terug te dringen en gebruikte laatst een aantal verzen uit de Koran hiervoor. Dit was tegen het zere been van de Islamitische partijen en daarom gingen meer dan 100.000 mensen de straat op om te demonstreren. Door zo’n situatie voel je de spanning tussen de verschillende religies. Ik heb veel gesprekken met andere studenten over religie en ik vind het interessant om meningen met elkaar te delen en ook mijn stem hierin te laten horen (ik heb de jeugddienst net terug geluisterd, wat een mooie dienst). Omdat wij al op maandag hoorde dat er een demonstratie zou komen, besloten Tobiaz en ik (een Duitser die in Enschede studeert), om naar het eiland Lombok af te reizen.

Lombok ligt naast het toeristische eiland Bali en is volgens een aantal hippies die wij spraken veel rustiger en mooier dan Bali. De eerste twee dagen logeerden wij in het zuidelijke dorpje Kuta. De sfeer daar is relaxed en je kunt er genieten van zon, zee en strand. In de kamer die we geboekt hadden was geen airco aanwezig. Wat een hitte, 35 graden op je kamer ben ik niet gewend hoor, dus twee nachten niet lekker geslapen. Van een aantal andere studenten hoorden we dat we absoluut naar één van de Gili-eilanden moesten gaan die aan de noordkant van Lombok liggen. Vanuit Kuta moesten we twee uur met een taxi naar de haven van Bansal. De chauffeur was aardig maar reed als een malle over de slechte wegen. Na ander halfuur stuiteren moesten we nog één bergtop over. De weg is niet zoals in Duitsland met lange haarspeld bochten, maar het zijn korte steile bochten. Op de achterbank voelde het als één lange bocht naar boven. Halverwege zaten er kleine aapjes op de vangrail nootjes te eten en af en toe rende er ééntje over de weg. Ondertussen hoor je het zoemen van allerlei insecten in de bossen. Eindelijk arriveren we in de haven. Hier is het een drukte van belang. Toeristen, goederen en paarden gaan kriskras door elkaar. Op de achtergrond noemt een vrouwtje door een luidspreker alle namen per bestemming op. Na een halfuurtje mochten wij aan boord. Het zijn kleine, een soort vluchtelingen bootjes met een 40 pk buitenboord motor. De boten liggen zo’n drie meter ver in het water, dus iedereen moet zijn spullen hoog houden om niet nat te worden. Langs de waterkant staan er zo’n twintig mannen die je vragen om te helpen met sjouwen voor een paar duizend roepies. De tocht naar Gili Trawangan is zo’n veertig minuten. Na tien minuten varen komen we op open zee en worden de golven hoger. De boot begint steeds meer te stuiteren en ik hoor al gauw wat mensen over hun nek gaan. Het was geen pretje, maar verrassend genoeg kon mijn maag er wel tegen. Vanaf vijf kilometer afstand komt het eiland in zicht. Wat een paradijsje, super helder water met drie kleuren blauw en witte stranden. Op het eiland zijn geen auto’s of scooter, alleen paard en wagen en fietsen. Lekker rustig en geen herrie! We hebben hier een aantal dagen op het strand gelegen, rond gefietst en gesnorkeld. Echt vakantie gevoel  Het snorkelen was vooral gaaf, want we hingen achter een bootje die ons voort trok langs een aantal riffen. Echt super mooi en ik heb zelfs drie reuze schildpadden gezien, wauw!

Na dit mooie avontuur ben ik nu weer terug in Jakarta en is het tijd om te leren voor de tentamens. Daarna kunnen we weer plannen maken voor een volgende trip. Tot later 

Groeten Kees.

  • 10 November 2016 - 18:04

    Corrie Wagter:

    Wouw Kees, wat een fantastisch verslag weer. En wat heerlijk dat je zo geniet.
    Het had trouwens wel gek geweest als jij door een paar golfjes "zeeziek" had geworden, toch? ;)
    Geniet er nog maar lekker van dan kunnen wij weer d.m.v. de verslagen meegenieten.
    Hartelijke groet vanuit een regenachtig en fris Hoogvliet.

  • 11 November 2016 - 16:31

    Ma:

    Hee Kees. Wat weer een heerlijk verhaal.
    Geen Honeymoon meer...daar zijn andere mensen mee bezig.
    Succes met de tentamens en daarnaast ondanks alles genieten hoor!
    Dit maak je nooit meer mee! x.

  • 13 November 2016 - 21:09

    Trienke:

    Ha Kees! Mooie verhalen! Leuk dat je zo aan het genieten bent! Wel spannend ja die demonstraties daar en de voelbare spanning tussen de godsdiensten!
    Succes met je tentamens en ik kijk uit naar je volgende verslag!

    Liefs Trienke

  • 21 November 2016 - 14:28

    Pa:

    Ha Cornelis Johannes, ik moet het maar schrijven, want spreken doe ik je op dit moment niet.
    Je ziet wel wat van de Aziatische Wereld, prachtig, mooi land, maar ook wel hectisch met die Ahok. hier staat er ook regelmatig wat in het ND. De preek van ds Brink gistermiddag ging ook over gezamenlijke oorsprong van islam, jood en christen in Abraham. Er is echter één redder en dat is Jezus. Als je tijd hebt kun je die wel terug luisteren. Groeten en hou van UUUUUUU!

  • 21 November 2016 - 21:53

    Hans Van Apeldoorn:

    Beste Kees,

    Ik geniet van je verslagen, mooi dat we kunnen delen in je avonturen.

  • 05 December 2016 - 15:25

    Machteld:

    Hee Kees! Wat leuk om je verhalen te lezen. Wat gaaf dat je schildpadden hebt gezien. En ieelll als ik lees over dat bootje ga ik al bijna over mn nek...haha!
    Ik hoop dat je de tentamens overleefd hebt....komt vast goed!
    Hier is het Sinterklaas daar merk je vast niks van....maar ik heb nog wel een sinterklaascadeautje voor je als je terug komt ;)

    Tot snel en geniet van deze tijd!
    Dikke kus Mach

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2017

Christmas trip en Belitung

10 November 2016

Kuala Lumpur, Lombok, Gili-T

14 Oktober 2016

Weekend Yogyakarta

04 Oktober 2016

De eerste week en Safari

28 September 2016

Zwolle-Schiphol-Guangzhou-Jakarta-Binus Square

Actief sinds 21 Sept. 2016
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 3326

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: